عباس ثابتی‌راد: اردیبهشت زیبا همواره برای پایتخت‌نشینانی که به گل و گیاه علاقه دارند، یادآور نمایشگاهی است که هر ساله شهرداری تهران در این روزها برگزار می‌کند.

توسعه نمایشگاه‌های گل‌و‌گیاه در شهر

 برای همین با معاون خدمات شهری شهردار تهران لحظاتی کوتاه در نمایشگاه گل و گیاه به گفت‌وگو نشستیم. اگرچه زمان کوتاه بود و سؤالات بسیار اما مجتبی عبداللهی در همان زمان کوتاه مباحثی مطرح کرد که می‌توانست به نوعی بیانگر اقدامات گسترده معاونت تحت امرش باشد. عبداللهی در این گفت‌وگو از برگزاری یازدهمین نمایشگاه گل و گیاه و برگزاری نمایشگاه و فروشگاه‌های دیگر در سطح تهران و نیز بهره‌برداری از پروژه هاضم و آماده‌سازی‌ فضای سبز بزرگراهی در حاشیه بزرگراه امام علی خبر داد. وی همچنین از نگهداشت شهر در روزهایی که انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای اسلامی شهر قرار است برگزار شود سخن گفت. گفت‌وگوی ما با معاون خدمات شهری شهرداری تهران در پی می‌آید.

  • یازدهمین نمایشگاه گل و گیاه تهران چطور بود؟

یازدهمین نمایشگاه گل و گیاه پس از کسب تجارب بسیار در سال‌های گذشته برگزار شد. برگزاری نمایشگاه‌های گل و گیاه در سال‌های گذشته استقبال چشمگیر شهروندان تهرانی را به همراه داشت. به‌عنوان مثال در سال گذشته حدود 2/5میلیون نفر از نمایشگاه گل‌وگیاه بازدید کردند. بیش از 200تولیدکننده داخلی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند. با توجه به تلاش صورت گرفته همکاران ما در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران امسال شاهد کیفیت بالایی در برگزاری این نمایشگاه بودیم. از آنجا که یازدهمین نمایشگاه گل و گیاه تنها در آخرین روز امکان فروش تولیدات را داشت، با هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است از روز 20اردیبهشت‌ماه در شش بوستان سراسر پایتخت نمایشگاه و فروشگاه گل برگزار شود. مردم می‌توانند پس از پایان یازدهمین نمایشگاه گل و گیاه تهران طی بازدید از نمایشگاه‌های برگزار شده در بوستان‌های شش‌گانه پایتخت علاوه بر استفاده از زیبایی آنها، گل و گیاه زینتی مورد نیاز خود را خریداری کنند.

  • قرار بود پروژه هاضم نیز به بهره‌برداری برسد. الان این پروژه در چه وضعیتی است؟

با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته طی آخرین بازدیدی که در هفته گذشته از این پروژه داشتیم، امیدواریم کارخانه هاضم که پروژه بیوگاز نامیده می‌شود و در زمینی به مساحت 30هزار مترمربع واقع در محل گودآبعلی که محل دفن زباله و نخاله‌های ساختمانی شهر تهران در دهه1350بوده است، احداث شده، در هفته جاری با حضور شهردار تهران به بهره‌برداری برسد. همانطور که می‌دانید در شهر تهران روزانه بیش از هفت هزار تن زباله تولید می‌شود. اگر این حجم انبوه زباله به درستی مدیریت نشود، در آینده‌ای نه چندان دور به فاجعه‌ای زیست‌محیطی بدل خواهد شد. طی چند سال اخیر با اقدامات صورت گرفته، دفن سنتی و مستقیم زباله‌ها به‌طورکامل متوقف شده و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز به‌عنوان متولی اصلی آن، کاهش آثار سوء زیست‌محیطی را اولویت‌کاری خود قرار داده است. اقداماتی درخصوص سامانه استحصال انرژی از پسماندها به روش هاضم صورت گرفت. در واقع این نخستین پروژه در ایران و بزرگ‌ترین سایت در خاورمیانه است که در زمینی به وسعت سه‌هکتار در محدوده منطقه چهارشهرداری ساخته شده و آماده بهره‌برداری است. این در حالی است که تکنولوژی به‌کار رفته در این پروژه براساس استاندارد CE اروپا و نوع سازه آن از نوع بتنی است. این سامانه دارای یک خط پردازش، اتاق کنترل، اتاق‌های پمپ و 14مخزن است. ظرفیت خط پردازش آن نیز300تن در یک شیفت کاری خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود، حدود 200تن آن به‌عنوان پسماند‌ تر جهت ورود به سیستم هاضم و مابقی آن به‌عنوان پسماند خشک بازیافت یا به‌عنوان سوخت استفاده شود.

  • توان این سیستم برای تولید برق چقدر است؟

توان تولید الکتریسیته سامانه هاضم در فاز اول دومگاوات ساعت برق در روز است و کود کمپوست با کیفیت مرغوب دیگر خروجی آن خواهد بود. این در حالی است که پسماندهای‌ تر پس از خردشدن به‌طور متوسط به‌مدت 21روز در مخازن مختلف سیستم هاضم به واسطه حرارت، رطوبت و فعالیت میکروارگانیسم‌ها فرآوری شده و در نهایت گاز متان تولیدی پس از خالص‌سازی‌ جهت تولید الکتریسیته مصرف می‌شود.

  • آقای مهندس مثل اینکه الان بخش عمده‌ای از فعالیت‌های معاونت خدمات شهری برای آماده‌سازی‌ بزرگراه امام علی است. وضعیت کار در آنجا چگونه است؟

هم‌اکنون این بزرگراه آخرین مراحل آماده‌سازی‌‌اش را می‌گذراند. این بزرگراه در روز ولادت حضرت امیرالمومنین(ع) در سه خرداد‌ماه مصادف با آزادسازی خرمشهر به بهره‌برداری رسمی خواهد رسید. برای ساخت فضای سبز، نورپردازی، زیباسازی این پروژه نیز هم‌اکنون فعالیت‌های متنوعی در دست انجام است و امیدواریم تا زادروز فرخنده حضرت امیر(ع) تمام اقدامات لازم انجام شود. فضای‌سبز بزرگراه امام‌علی(ع) به طول ۵۰ کیلومتر در بخش‌های مختلف آغاز شده است. همچنین در طراحی ویژه بزرگراه امام‌علی(ع)، ولادت، ولایت و شهادت این امام ‌همام با بهره‌گیری از گونه‌های مختلف گیاهی به تصویر درآمده است. واقعیت این است که اجرای طرح‌های فضای‌سبز بزرگراهی شهرتهران با شتاب در حال اجراست و اکنون بخش قابل توجهی از بزرگراه‌های پایتخت تحت پوشش فضای‌سبز قرار گرفته است. بیش از ۹۰درصد بزرگراه‌های تهران فضای‌سبزی دارند که از کیفیت مناسب برخوردار است. در سال‌های اخیر با اقدامات مدیریت شهری تهران توسعه و تکمیل بزرگراه‌های شهر، شتابی دو چندان یافته و شاهد ساخت بزرگراه‌های جدید هستیم، این مهم سبب شده تا برای تکمیل فضای‌سبز بزرگراهی شهرتهران، طرح‌های ضربتی نیز اجرا شود. اکنون حاشیه بخش‌های زیادی از بزرگراه‌های مدرس، یادگار امام، همت، رسالت، حکیم، شیخ فضل‌الله‌نوری، نیایش، بعثت و چمران پوشیده از فضای‌سبز است و حتی دمای هوا در بزرگراهی چون مدرس چند درجه‌ای با دیگر معابر شهر به‌دلیل پوشیده شدن با فضای‌سبز فرق دارد. بیش از ۱۲۰کیلومتر از حاشیه بزرگراه‌های پایتخت در سال گذشته برخوردار از فضای‌سبز شده است. در مسیر بزرگراه امام علی نیز تلاش شده تا از گونه‌های گیاهی مقاوم و سازگار با اقلیم آب و هوایی شهر و حداقل استفاده ممکن از چمن برای فضای‌سبز بزرگراه به‌دلیل استفاده زیاد آب شود. برای فضای سبز این بزرگراه از گونه‌های گیاهی چون توت، توت نرک و سرو بزرگراهی استفاده شده است. اجرای فضای‌سبز بزرگراهی تأثیر بسزایی در آرامش روانی رانندگان و کاهش استرس‌های شهری داشته و از سویی به زیبایی بصری شهر و دارابودن فضای‌سبزی کارآمد کمک کرده است.

  • نگهداشت شهر موضوع دیگری است که انگار مورد توجه شما هم بوده است.

در این روزها تلاش می‌کنیم برای نگهداشت شهر اقدام لازم را انجام دهیم. تاکنون تلاش‌های بسیاری شده است و از این پس نیز برای نگهداشت شهر تمام تلاش خود را به‌کار می‌بندیم. از هفته گذشته هم بازدیدهای منطقه‌ای خود را ازسرگرفته‌ایم و در نخستین گام برای بازدید از روند اجرای پروژه‌های خدمات شهری و نگهداشت شهر، از منطقه11 بازدید صورت گرفت. این بازدیدها تازه‌ترین بازدیدهای میدانی از پروژه‌ها و فعالیت‌های معاونان خدمات شهری شهرداری‌های مناطق است. در بازدید هفته گذشته نیز با توجه به بافت متراکم منطقه11 تصمیم بر این شد تا چند ایستگاه آتش‌نشانی در این منطقه جانمایی و احداث شود که به‌زودی روند اجرایی کار احداث این ایستگاه‌ها نیز آغاز می‌شود. طی هفته‌های آینده تلاش می‌کنیم بازدیدهای میدانی در مناطق شهر تهران را گسترش دهیم و با توجه به نیازهای هر منطقه تصمیم‌های لازم اتخاذ و عملیات اجرایی برای اجرای طرح و پروژه‌های مورد نیاز مناطق آغاز شود.

کد خبر 213528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز